Ali ste vedeli?
- 73% ljudi verjame, da je prilagodljivost ena izmed najpomembnejših lastnosti, pri iskanju nove službe.
- raziskava skupine Manpower je pokazala, da so v Veliki Britaniji v letu 2014 prestrukturirali 74% podjetij. Osebe, ki so hotele obdržati službo so bile prisiljene postati bolj prilagodljive, saj drugače nebi bile kos novim spremembam dela. Biti prilagodljiv je torej ključna lastnost za večjo zaposljivost.
- Prilagodljivejši delavci so statistično za kar 30% manj obremenjeni s stresom na delovem mestu.
- Da imajo ljudje, ki so prilagodljivejši na delovnem mestu v povprečju več časa zase ter za družino, imajo večjo ravnovesje v življenju.
- Da so prilagodljivi ljudje bolj zadovoljni z delovnim mestom [3,4].
Kaj je?
Prilagodljivost je sposobnost hitrega, mirnega in učinkovitega soočanja z nepričakovanimi izzivi. Vključuje tudi spremembe na področju mišljenja, dela in obnašanja.
Prilagodljiva oseba je torej tista, ki se zna uspešno ter dokaj hitro prilagajati tako času, situacijam kot osebam. Predvsem pomembno je, da je oseba toliko prilagodljiva, da lahko rešuje nepričakovane probleme učinkovito, saj le to poudarja njeno sposobnost, zmožnost biti uspešen delavec. Prilagodljivost pa ne pomeni zgolj tega, da se prilagajamo na spremembe, ampak pomeni, da v njih tudi aktivno delujemo, jih spreminjamo in izboljšujemo. Vse skupaj vodi do inovacij, ki so pri delodajcih še kako zaželene.
V delovnem okolju so prilagodljivi, pridni ljudje vedno iskani. Kateri delodajalec si ne želi imeti zaposlenega, ki bo poprijel za vsako delo brez, da bi temu ugovarjal. Prilagodljiv zaposleni je definiran kot nekdo, ki se lahko prilagaja različnim zahtevam, dodatnim delovnim obremenitvam, spremembam v organizaciji dela. Za prilagodljivega posameznika je značilno, da zmore sprejemati in upoštevati družbene, skupinske zahteve, to pa počne zaradi osebnega udobja, lahko pa tudi zaradi koristi. To z enostavnimi besedami povedano pomeni, da zaposleni sicer razmišlja s svojo glavo, vendar se mu ni težko prilagoditi npr. vodstvu novega direktorja, izrednim situacijam [5].
Zakaj je pomembno?
Hiter tempo sodobnega življenja je poln sprememb, situacije se spreminjajo neprehoma. Te spremembe pa od delodajalcev zahtevajo, da iščejo predvsem tiste kandidate za delovna mesta, ki bodo tem spremembam kos. Delodajalci zelo cenijo prilagodljive zaposlene. Če je zaposleni pripravljen poprijeti tudi za nalogo, ki ni bila v opisu njegovih nalog, ko se je prijavljal na to delovno mesto, to pomeni, da je pripravljen poprijeti tudi za drugo delo, kar pa delodajalcu daje možnost doseganja boljših rezultatov. Prilagodljiv delavec svojemu zaposlenemu tudi kaže večjo odgovornost, s tem ko je pripravljen opravljati delo na več mestih. Prilagodljivost kot taka je pomembna za delodajalca tudi v primeru, da če dobijo dodatno delo ne potrebuje nove delovne sile, ampak lahko to delo zaupa svojim zaposlenim [6].
Fleksibilnost na delovnem mestu omogoča delodajalcem in zaposlenim, da se dogovorijo o delovnih pogojih, ki jim ustrezajo. To pomaga zaposlenim, da ohranijo ravnotežje med delom in zasebnim življenjem, ter delodajalcem pomagajo izboljšati produktivnost in učinkovitost njihovega poslovanja. Dokler imajo zaposleni še vedno zagotovljene svoje delovne pravice, se lahko delodajalci in zaposleni pogajajo o načinih, kako povečati prilagodljivost svojega delovnega mesta. Primeri vključujejo spreminjanje delovnih ur in opravljanje dela [7].
Kako izboljšati?
- Osredotočite se na svoje temeljne vrednote.
Vaše temeljne vrednote so tiste, ki se redko spreminjajo. Lahko vas zadržijo pred spremembami. Uporaba temeljnih vrednot kulture vaše organizacije kot sidrnih točk vam bo pomagala pri odločanju, kje se lahko in kje se ne strinjate, ko prejmete nepričakovano zahtevo. Če so vaša stališča točno opredeljena, boste v situacijah, ko se bo treba odločati o pomembnejših zadevah, hitreje reagirali [2].
- Bodite odprtega uma
Situacije boste lažje razumeli, se jim lažje prilagajali, če boste na njih sposobni gledati iz različnih zornih kotov. Analizirali boste lahko več vidikov, ter se odločali kateri je najprimernejši. Prednost je, če poslušate stališča vaših kolegov, ljudi, ki vam želijo svetovati, saj boste tako slišali več mnenj, idej, ter se boste lažje odločali [2].
- Nenehno razvijajte nove veščine
Izjemnega pomena je spoznavati nova znanja skozi vsa obdobja življenja. Če se boste nenehno izobraževali in razvijali nove veščine, boste bolj opremljeni za nek nepričakovan dogodek, kot pa če bi se oprijemali že zastarelega znanja [2].
- Bodite optimistični
Težko je ostati pozitiven, če veste, da je na obzorju velik in nujen projekt. A gledanje na svetlo stran in osredotočanje na pozitivne rezultate vam bosta pomagala, da ostanete osredotočeni. Odmor ali sprememba v vaši rutini bi lahko bila priložnost za učenje novih veščin ali za delo z različnimi sodelavci, novimi strankami ali novimi dobavitelji [2].
- Ostanite mirni
Ko se pričakovanja nenadoma spremenijo, je lahko zaskrbljujoče in morda se vam zdi, da se vas loteva tesnoba. Preprečite izgubo osredotočenosti in oslabljenega odločanja s sprejetnjem ukrepov za ponovno vzpostavitev miru [2].
- Načrtujte naprej
Tudi če ne morete napovedati prihodnosti, lahko še vedno načrtujete nepričakovano.
Predvidevanje novega razvoja, merjenje tveganj in priprava na njih so ključne spretnosti [2].
- Imejte dobro mrežo sodelavcev, prijateljev
Imeti močno in stabilno ekipo okoli vas je bistveno v času sprememb. To pomeni, da ne glede na težave, s katerimi se srečujete, imate ljudi, na katere se lahko zanesete, ki vas bodo podpirali [2].
- Okrepite odnose, ki jih imate s sodelavci, tako da zgradite zaupanje [2].
Poglobite znanje
Viri in literatura
- Mom Corps. (2013). Flexibility at work. Pridobljeno 23.5.2019, s https://i.pinimg.com/originals/11/eb/e4/11ebe457f1155bb06ab4a141f3b3ff72.gif
- Manktelow, J., Jackson, K., Swift, C., Edwards, S., Bishop, L., Mugridge, T., Bell, S., Robinson, R., Bruce, E. (2018). How to be flexible in the Workspace. Pridobljeno 23.5.2019, s https://www.mindtools.com/pages/article/flexibility-at-work.htm
- Totaljobs. (2019). Benefits of flexible working. Pridobljeno 23.5.2019, s https://www.totaljobs.com/advice/benefits-of-flexible-working
- Florajnič, J. (2002). Organizacija in management. Moderna organizacija, Kranj.
- Boštjančič, Eva. (2016). Naj bom pridna, prilagodljiva ali prožna. Pridobljeno 23.5.2019, s https://psihologijadela.com/2016/06/06/naj-bom-pridna-prilagodljiva-ali-prozna/
- Doyle, Alison. (2019). Workplace Flexibility Definition, Skills and Examples. Pridobljeno 23.5.2019, s https://www.thebalancecareers.com/workplace-flexibility-definition-with-examples-2059699
- Fair Work. (2009). Flexibility in the workplace. Pridobljeno 23.5.2019, s https://www.fairwork.gov.au/employee-entitlements/flexibility-in-the-workplace