Ali ste vedeli?
- Da približno 75% delodajalcev ocenjuje, da je timsko delo in sodelovanje zelo pomembno.
- 86% zaposlenih navaja, da je za napake, ki se zgodijo na delovnem mestu kriva slaba komunikacija in nesodelovanje med zaposlenimi.
- 39% zaposlenih meni, da ljudje v službi premalo sodelujejo med sabo.
Kaj je?
S timskim delom se srečujemo na različnih področjih življenja, denimo v šoli, na delovnem mestu, družini,…Pogoj za oblikovanje timov je doseganje zastavljenih ciljev. Podjetja time oblikujejo z namenom, da bi izboljšala produktivnost in zadovoljstvo svojih zaposlenih. K timu vsak posameznik prispeva svoje znanje in izkušnje. Za tim je značilno, da deluje hitreje kot posameznik, kajti njegovi člani delijo znanja in izkušnje, ki hitreje vodijo k rešitvi problema [2].
Tim lahko pojmujemo ali klasificiramo kot poseben tip skupine. V literaturi je tako tim definiran kot »strukturirana skupina ljudi, ki delajo na definiranih skupnih ciljih in za doseganje določenih opravil zahtevajo koordinirano interakcijo«. Sodelovanje je ključnega pomena za učinkovitost tima, saj sodelovalnost posamezne osebe vpliva na odnos med osebami, na njihovo prilagajanje, na njihov način dogovarjanja glede različnih zadev [3].
Komunikacija izhaja iz latinščine, natančneje iz latinske besede communicare, kar pomeni posvetovati se, razpravljati, vprašati za nasvet. V praksi to pomeni, da si sogovorci med seboj podajajo različne informacije, znanje, izkušnje, se tudi sporazumevajo in prihajajo v medsebojni stik. Če povzamemo, komuniciranje pomeni proces prenašanja informacij, ob tem pa se med seboj sporazumevamo. SSKJ definira komunikacijo kot »sredstvo, ki omogoča izmenjavo, posredovanja [4].
Kako izboljšati?
Da bodo člani tima ponotranjili proces dela, mora biti uvajanje v timsko delo postopno, sproti vrednoteno, strokovno argumentirano in sistematično. Kakšen tim bomo oblikovali je odvisno od narave in ciljev, ki jih le-ta zastavlja. Kadar oblikujemo tim je ujemanje članov najpomembnejši atribut. Da pa pride do ujemanja tima, pa je pomembno od prevzemanja vlog, v kateri posameznik lahko izrazi svojo osebnost in strokovno znanje v dobro tima. Torej, da bi tim dobro deloval je pomembna medsebojna povezanost članov, ki tim sestavljajo, prav tako je tudi pomembno, da tim podpira tudi ustanova, organizacija, ki ga je sestavila. Na tem mesti ne smemo pozabiti tudi na razporeditev nalog, odgovornosti med vse člane time enakopravno, kar dodatno pripomore k učinkovitosti samega dela.
Izrednega pomena so dobri medosebni odnosi v skupini, med sodelavci. Zelo sodobni načini izboljšanja odnosov in sodelovanja so t.i. teambuildingi. Poznamo več načinov izboljšanja sodelovanja in komunikacije, npr.: komunikacija poteka tudi takrat, ko smo tiho, torej preko neverbalne komunikacije, priporočljivo je, da oseba, ki čuti, da je premalo komunikativna, spozna svoje telo, se nauči dajati pozitivne vibracije preko drže, uporabe rok. Obstaja kar nekaj literature, ki se osredotoča predvsem na izboljšanje tega problema [5].
Neverbalna komunikacija pomembno dopolnjuje besede in pomaga k večji prepričljivosti. Zelo velik pomen komunikacije je tudi poslušanje, saj če oseba ne sliši posredovanega sporočila, ga ne more razumeti. Na poslušanje vplivajo drugi dejavniki, kot so dejavniki okolja(hrup), dejavniki posameznika (zdrav slušni organ) ter mnogi drugi, zato je pomembno, da se osebi pogovarjata v primernem okolju, kjer je potek informacij dovolj dober za razumljiv pogovor [6].
Osebe, ki se v pogovor hitreje vključijo in za katere velja, da so sodelovalne, imajo veliko prednost v vseh pogledih življenja. Tako na področjih osebnega življenja kot službenega. Zaradi posledičnega dobrega prilagajanja jih sodelavci lažje vprašajo za nasvet, saj delujejo kot odlični sogovorniki. Tudi na službenih razgovorih imajo višje možnosti za pridobitev zaposlitve, saj izkazujejo samostojnost ter samozavest, kar je ena izmed pomembnejših lastnosti osebe kot potencialnega zaposlenega [7].
Poznamo pa tudi nekaj osnovnih pravil za dobro komunikacijo in sodelovanje [8]:
- Imeti moramo dovolj poguma, da spregovorimo o svojem mnenju, pomembno je, da si upamo.
- Za dobro sodelovanje in komunikacijo je potrebno vaditi, saj bomo le z vajo ugotovili katere komunikacijske veščine so dobre, katere niso, kako sodelovati z različnimi ljudmi.
- Sodelovanje z sogovornikom. Pomemben je očesni stik, preko katerega sogovorcu pokažemo, da se zanj zanimamo, da ga poslušamo.
- Neverbalna komunikacija.
- Govorimo počasi, in ne prehitro, ter tudi ne preglasno in ne pretiho. Preko vaje ter reakcij sogovorca ugotovimo, kdaj govorimo v napačnem tonu.
Poznamo tudi nekaj slabosti, ki se lahko pojavijo v okviru sodelovanja v timu [9].
- Manjša možnost zaposlitve. Delodajalci raje zaposlujejo osebe, ki so komunikativne, ki izražajo samozavest ter izražajo sodelovalnost.
- Neučinkovito komuniciranje negativno vpliva na odnose med sodelavci.
- Negativno vplivanje na osebne plati življenja. Ljudje si o tistih, ki se kažejo kot slabi govorci predstavljajo, da so negativci, zaprti vase, ter zato do njih ne pristopijo v takšni meri kot do tistih, ki so njihovo nasprotje.
Kriteriji skupinskega dela [10]:
- skupni cilj,
- komplementarne veščine,
- skupno odločanje,
- odgovornost,
- enakopravnost.
Nasveti za dobro timsko delo [11]:
- poznaš svoje cilje,
- se ne pritožuješ,
- si osredotočen na rešitve,
- uporabljaš svoj čas pametno,
- priznaš in ceniš (poslušaš, ponudiš svoje mnenje, odločaš),
- deliš svoje navdušenje,
- osebam ne napišeš ničesar, kar bi potem obžaloval,
- si pogumen, da izraziš svoje mnenje,
- z drugimi deliš dosežke,
- imaš smisel za humor,
- znaš poslušati,
- spoštuješ ideje drugih,
- si navdušen govorec.
Orodja za izboljšanje komunikacijskih spretnosti [12]:
- postavljaj vprašanja, da dobiš dodatne informacije,
- parafraziranje – ponovi to, kar si slišal z lastnimi besedami,
- teorijo podkrepi s primeri iz prakse,
- kar imaš za povedati, povej v obliki zgodbe,
- bodite sočutni do drugih,
- imej pozitiven odnos z vsemi,
- dajaj povratne informacije,
- preprečuj nesporazume (z besedami kot so predpostavljam, ali vas pravilno razumem,…).
Poglobite znanje
Viri in literatura
- AI Blog. (2018). 21 Collaboration Statistics that Show the Power of Teamwork. Pridobljeno 23.5.2019, s https://blog.bit.ai/collaboration-statistics/
- Brečko, D. (2003). Zakonitosti timskega dela. Ljubljana: GV Izobraževanje.
- Možina, S. (2001). Vodenje in vedenje: Delo v timu, skupini. Radovljica: Didaktika.
- SSKJ. Definicija komunikacije SSKJ. Pridobljeno 8.5.2019, s http://bos.zrc-sazu.si/cgi_new/neva.exe?name=ssbsj&expression=komunikacija
- Hrvatin Kralj, D. in sodelavci (2000). Prvi v prenovi. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
- Mladenivič, A. (2012). Iskanje prikritega pomena: Osnove neverbalne komunikacije. Center za mladinsko kulturo Kočevje, Kočevje.
- Paladin, M. (2011). »Vpliv neverbalne (ne)aktivnosti na prepričljivost : neverbalna komunikacija kot dejavnik izobraževalnega procesa«. HRM : strokovna revija za ravnanje z ljudmi pri delu 9 (39): 80–83.
- Kavčič, B. (1994). Teamsko delo kot konkurenčna prednost. V Globalni kadrovski management, ur. J . Florjanič. Kranj: Moderna organizacija.
- ZEUS. (2015). Dobri medosebni odnosi na delovnem mestu povečujejo produktivnost. Pridobljeno 8.5.2019, s http://www.racunovodski-servis-zeus.si/aktualne-informacije/dobri-medosebni-odnosi-na-delovnem-mestu-povecujejo-produktivnost
- University of Watweloo. Teamwork Skills: Being an Effective Group Member. Pridobljeno 23.5.2019, s https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching-excellence/teaching-resources/teaching-tips/tips-students/being-part-team/teamwork-skills-being-effective-group-member
- Sussex, Tatyana. (2014). 13 Tips to Build Teamwork Skills. Pridobljeno 23.5.2019, s https://www.liquidplanner.com/blog/13-tips-build-teamwork-skills/
- Manktelow, J., Jackson, K., Swift, C., Edwards, S., Bishop, L., Mugridge, T., Bell, S., Robinson, R., Bruce, E. (2019). Communication Skills Start Here. Pridobjeno 8.5.2019, s https://www.mindtools.com/page8.html